torsdag, maj 29, 2008

Italiensemestern á la Sara

Jag skulle ju skriva lite om resan jag med var det tänkt, men så kom en helg i dalarna och en massa nice weather ivägen. Så det tog visst lite tid. Nu är det ju fortfarande fint väder, så jag ska bara...så ska jag gå ut och njuta av det.

Till skillnad från Albin har jag varit i Italien ett par gånger innan, senast på långweekend med mamma i Rom. Det var påsk och den förre påven levde fortfarande, han vinkade, men verkade för övrigt knappt vid liv när vi såg honom. Det är ju ganska stor skillnad på var man är och på vilket sätt man semestrar när man är där. Shopping (senast) eller en vecka på vandrarhem i Milano, på klassiskt badort i Rimini eller en vecka på ett Stekhet Sicilien mitt i sommaren. Både på hur landskapet ser ut, vad man äter och vad man gör. Framförallt är det ju skillnad om man åker själv eller med familj som inkluderar två barn.

Anyway, ser att många av bilderna som jag valt är på mig själv med Dina i Baby Björnen, där var hon mest hela veckan- när jag inte körde bil då vill säga, då hon satt i baksätet med Albin och var ledsen.


Dagen vi kom var det solsken, men annars såg det mest ut så här när vi öppnade luckorna för att se dagens förutsättningar. Inte för att man kan klaga på den utsikten.


Man kom inte så mycket närmare vattnet än så här, men Otis var nöjd med det och kastade sten i vattnet.
Lite solbildbevis i Cernobbio dagen vi kom.

Vi tog en båttur andra dagen vid Como och som syntes var det så pass soligt att man måste ha solbrillorna. Albin poserar framför storlslagen vy och jag ammar med Bellagio i bakgrunden, vilket var noterat i böckerna som en av Italiens vackraste by/städer, och det kan man väll hålla med om, men maken till tursitfälla är svårt att hitta. Hamnen var som gjord för rika amerikaner (och andra nationaliteter) att shoppa dyra saker i.


Så for vi till Lugano en dag. Där regnade det inte, den dagen. Dock var det väldigt stängt då det var söndag.
Men de hade tagit fasta på att Sverige ska bo däre under EM och dekorerat efter faktum.

Schweitz, som bara inte är svårt att stava till, är ju märkligt nog, mera, vad ska man säga, prydligt och städat än Italien, trotts att det bara ligger femtion minuter bort. Resande som besöker Sverige brukar ju säga det om vårat land med, så det är kanske där förvirringen om var man kommer ifrån kan uppstå?

Juste bankbyggnad till Schweitz - Italienska banken, funkar under flera århundraden.


Dina satt ju som sagt mest på min mage under hela veckan.
Här skyddar vi oss från en skur i Como.



Men, lite sol fick vi i alla fall, här poserar jag i Torno, dagen innan vi ska resa, med Moltrasio där vi bodde i bakgrunden.




Inga kommentarer: