fredag, juni 14, 2013

En uppväxt i Billinge

13 juni hade Billinge ännu en representant på insändarsidan i Skånskan och vi vill upplåta plats för spridning även för denna. Vår bygranne Tove Gunnarsson skriver om vad det hela handlar om, om livet i en by på landsbygden. 


Jag sitter här och tittar ut över böljande ängar och njuter av all grönska. Tuppen gal och fåglarna sjunger högt. Jag befinner mig i Billinge, en by, som ligger i utkanten av Eslövs kommun. Jag är född och uppväxt här. Min släkt har levt i Billinge i flera generationer och detta är en plats som jag aldrig tänker lämna. Jag älskar naturen, människorna och allt som denna underbara by har att erbjuda.

Det är med stor sorg och besvikelse som jag i dag sitter och skriver detta brev till er. Jag är 24 år gammal. Jag har gått i Billinge skola upp till tredje klass, sen Stehag, följt av Eslöv och slutligen Lund. Min skolgång kan liknas vid trappsteg, från litet till större, vilket jag kan tycka är bra eftersom små barn behöver börja smått för att sen utvecklas till det lite större.  Billinge skola var en fantastisk tid, faktiskt den där jag trivdes allra bäst. Där var fantastiska lärare, underbar miljö och fina kamrater. Jag var motiverad, gillade studierna och älskade att gå upp varje morgon för att gå till skolan.

Klasskamraterna är vänner som följt mig genom hela livet. Vi känner en otrolig gemenskap och en kärlek för varandra som jag tror är evig. Tack vare den lilla byskolan och byn har vi fått möjligheten att utveckla denna fina gemenskap. Vi är både killar och tjejer i olika åldrar där alla är accepterade för den de är. På grund av de förutsättningar har de flesta valt att bosätta sig här i byn även i vuxen ålder vilket inte är lika självklart utan en skolgång i Billinge skola. Jag är så glad att ha fått denna möjlighet till en så fantastisk uppväxt och fint liv i denna mysiga by.

Det gör mig så ledsen att det ska vara så himla svårt, nästintill omöjligt att kunna ge sina kommande barn samma möjligheter. På dessa 24 år som jag levt har byn blivit fråntagen så mycket. Allt från lokal bank, post, distriktsmottagning, den allmänna skötseln av byn, ja listan kan göras lång och nu vill ni även ta skolan ifrån oss.

Varför ska ni ta ifrån oss den enda och viktigaste servicen som finns kvar? Det som gör att Billinge kommer kunna överleva som by. Tänk på alla små barn. Jag tycker inte att sex åringar ska sättas på en 40 minuter lång busstur klockan sju på morgonen, för att sedan åka till en stor skola långt bort med många elever och stora klasser. Sex år gamla! Trygghet och närhet är viktigt. Små klasser och en liten bra byskola kan erbjuda detta.

Vi människor som lever här vill också bli sedda och få ta del av kommunal service. Vi tillhör faktiskt Eslövs kommun lika mycket som tätortsborna. Vad vill ni att vi ska göra? Hur mycket ska vi behöva kämpa och hur mycket motvind ska vi möta? Bara för att Billinge var en av de byar som vid sammanslagningen till nuvarande kommuner råkade hamna längst bort innebär det inte att vi har mindre värde eller rättigheter.

Vi är en skara människor som lever för vår landsbygd. Vi är glada för att bidra till vår by och till vår kommun. Vi vill att kommunen värnar om sina medborgare lika mycket som vi värnar om vår by. Kommunen bör ta tillvara på alla resurser inom kommungränsen, se alla medborgare som jämlika och stödja utveckling – inte avveckling.

Som kommunstyre är det ert ansvar att skapa denna utveckling. Varför inte börja redan i dag? Ta tillvara möjligheten för oss medborgare att kunna leva i en blomstrande landsbygd. Utveckla Billinge skola till en bra skola, en skola där barn inspireras och stimuleras. En satsning på skolan innebär en satsning på människor i alla åldrar, en satsning som ger alla en möjlighet till frihet, välbefinnande och utveckling.







Tove Gunnarsson

Inga kommentarer: